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No.1009 2011自動車関連技術特集号 遊星歯車式トルク感応型LSDの摩擦挙動に及ぼす粗さとコーティングの影響

カテゴリー 論文
筆者 軸受・駆動事業本部 駆動技術部 博士(工学)安藤淳二 
軸受・駆動事業本部 駆動技術部 安藤寛之 
軸受・駆動事業本部 実験解析技術部 齋藤秀幸 
軸受・駆動事業本部 駆動技術部 宅野 博 原 利美 
研究開発本部 研究開発センター 機械システム研究部 酒井直行 
豊田工機トルセン株式会社 技術開発部 山下洋三 
株式会社豊田中央研究所 機械基盤研究部 トライボロジー研究室 博士(工学)遠山 護 
株式会社豊田中央研究所 機械基盤研究部 博士(工学)大森俊英
要旨 A planetary gear type torque-sensing limited slip differential (LSD) must prevent stick slip and allow smooth sliding between contact surfaces. This development aimed to achieve a fi ne roughness on the sliding surfaces along the planetary gear circumference to make it possible to acquire stable frictional characteristics. Furthermore, these frictional characteristics can be studied in theory without testing on actual units by mixed lubrication analysis, which models the roughness of the planetary gear circumference. In addition, applying carbon-based hard-coating to the planetary gear secured durability against wear and seizure, characteristics normally sacrificed at the expense of roughness.
キーワード power transmission, all-wheel drive system, limited slip differential, roughness, coating
関連リンク

村上 剛, 原 利美, 安藤淳二:微細表面形状によるクラッチ摩擦特性の最適化, 豊田工機技報, Vol. 44, No. 1, (2003)9.

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